Aanleg Glasvezel Hellevoetsluis
De afgelopen tijd is er in de bebouwde kom van Hellevoetsluis glasvezel aangelegd. De gemeente is geen opdrachtgever voor de aanleg van glasvezel. Sinds de privatisering van de telecombedrijven in de jaren ’90, mag elk telecombedrijf zelf besluiten om een netwerk in openbare grond aan te leggen. De gemeente móet dit toestaan.
Odido (T-mobile)
In het afgelopen jaar is in de bebouwde kom van Hellevoetsluis een glasvezel netwerk aangelegd door Open Dutch Fiber BV (in samenwerking met Odido, voorheen T-mobile). Deze werkzaamheden zijn inmiddels nagenoeg afgerond. ODF moet alleen nog wat huisaansluitingen maken van de stoep naar de woningen.
KPN
Inmiddels is er ook vergunning verleend aan KPN Telecom / Glaspoort. Zij gaan hetzelfde doen: in elke straat van de woonkern Hellevoetsluis zal ook door KPN een glasvezel netwerk aangelegd worden. KPN is eind augustus aan beide zijden van het kanaal gestart met het graafwerk. In de meeste straten geldt: ’s ochtends open, ’s avonds weer dicht. De verwachting is dat het een jaar duurt voordat KPN ook in heel Hellevoetsluis glasvezel heeft aangelegd.
Twee aanbieders
Twee verschillende aanbieders betekent meer overlast door graafwerk, maar door concurrentie ook lagere tarieven voor onze inwoners. Het was helaas niet mogelijk om werkzaamheden van beide aanbieders tegelijk te laten uitvoeren.
Wordt uw woning aangesloten?
Als u wilt weten of uw woning ook in aanmerking komt voor een aansluiting op één van beide aanbieders, kunt u dit zien op de website van de betreffende aanbieder.
- https://opendutchfiber.nl/resultaat(externe link)
- https://www.kpn.com/internet/glasvezel/glasvezelcheck.htm(externe link)
Voor inwoners van Oudenhoorn:
Als er inderdaad glasvezelkabel wordt aangelegd in uw straat, krijgt u enkele weken voor de graafwerkzaamheden een brief van de aanbieder in de brievenbus.
Klachten?
De gemeente heeft extra toezicht ingezet op dit project om te zorgen dat de aanbieder de aanleg in de openbare ruimte goed uitvoert, en de bestrating netjes achterlaat.
Bij klachten kunt u contact opnemen met de betreffende aanbieder.
Voor aanhoudende klachten over herstel van de openbare ruimte kan contact opgenomen worden met de gemeente.