Met een briefadres bent u ook zonder woonadres bereikbaar voor de overheid. Een brief­adres is al­leen een ad­mi­ni­stra­tief adres, u woont daar niet. U kunt een postbus niet als briefadres gebruiken.

U kunt zich alleen laten inschrijven op een briefadres in de volgende situaties:

  • U bent dakloos of thuisloos
  • U verblijft in een zorginstelling, jeugdzorginstelling, opvang of een gevangenis
  • U verblijft in het buitenland voor minder dan 8 maanden per jaar
  • Korte overbrugging tussen 2 woonadressen (bij het ontbreken van een tijdelijk woonadres)
  • U heeft vanwege uw beroep geen vaste verblijfplaats, bijvoorbeeld als binnenvaartschipper of internationaal vrachtwagenchauffeur
  • U woont op een adres dat om veiligheidsredenen niet opgenomen kan worden als woonadres

U moet zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP) als u in een half jaar minstens vier maanden in Nederland woont. Dit doet u met uw woonadres. Verblijft u tijdelijk bij een vriend of familielid? Dan is dit uw woonadres en moet u zich op dat adres inschrijven.

Vertrekt u voor acht maanden of langer naar het buitenland? In dat geval kunt u geen briefadres aanvragen. U laat zich dan uitschrijven bij de gemeente door aangifte te doen van emigratie bij de afdeling burgerzaken. Meer informatie vindt u op de webpagina verhuizen naar het buitenland.

Hoe werkt het?

Een briefadres is het adres van een andere persoon of een instelling. In dit geval spreken we over een briefadresgever. Het briefadres moet in de gemeente Voorne aan Zee zijn en de briefadresgever staat hier ingeschreven. Met het adres van de briefadresgever bent u zonder woonadres toch bereikbaar voor de overheid. 

Met de briefadresgever maakt u afspraken over de post die voor u is. U moet actief contact hebben met een briefadresgever, daarom kan uw briefadres geen postbus zijn. De briefadresgever moet ervoor zorgen dat u uw post van de overheid krijgt.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Brieven
  • Belastingformulieren
  • Een stempas
  • Een dagvaarding

Als er niemand binnen uw eigen netwerk beschikbaar is voor een briefadres, kan de gemeente in sommige situaties besluiten dat u een briefadres krijg het op adres van het gemeentekantoor. Wanneer u een briefadres op het gemeentehuis heeft bent u verplicht wekelijks uw post persoonlijk op te halen.

Krijgt u een brief­adres om­dat u tij­de­lijk geen woon­adres heeft? Dan moet u er al­les aan doen om uw si­tu­a­tie te ver­be­te­ren en een woon­adres te vin­den. U kunt geen briefadres aanvragen als u een woonadres heeft. Heeft u een woon­adres ge­von­den? Geef dan uw ver­hui­zing (adres­wij­zi­ging) door. U wordt au­to­ma­tisch van uw brief­adres uit­ge­schre­ven. De gemeente kan een bestuurlijke boete opleggen als u bewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP)
 

Wie kan een briefadres aanvragen? 

  • De betrokkene zelf (de persoon die in een instelling gaat wonen, of die geen woonadres heeft)
  • Ouders, voogden en verzorgers van jongeren tot 16 jaar die een briefadres nodig hebben
     

Briefadres aanvragen voor een ander bij een zorgstelling

  • Een partner (getrouwd of geregistreerd partnerschap) kan voor de andere partner een briefadres aanvragen als hij/zij daarvoor schriftelijk gemachtigd is door die partner
  • Meerderjarige kinderen kunnen voor een ouder een briefadres aanvragen als zij daarvoor gemachtigd zijn door die ouder

Wat moet ik doen?

  • U dient contact op te nemen met de afdeling Burgerzaken. 
  • Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer 14 0181.
  • Als de gemeente akkoord gaat, komt u op afspraak naar het gemeentehuis.
  • Als de aangifte briefadres verwerkt is, krijgt u alle post van de gemeente en andere overheidsinstanties op dit briefadres.
  • Zorg ervoor dat u uw briefadres ook aan andere instanties doorgeeft.

Wat heb ik nodig?

Wat moet u meenemen naar de afspraak:

  • Uw geldige identiteitsbewijs
  • De briefadresgever (bij particulier briefadres)
  • Geldig identiteitsbewijs of paspoort van de briefadresgever

Extra informatie

Afhankelijk van uw situatie kunnen aanvullende bewijsstukken gevraagd worden zoals: 

  • Bewijs van vertrek en terugkeer (vliegtickets)
  • Eigen verklaring met hoeveelheid slaapadressen per week 
  • Inschrijvingsbewijs van Woonnet-Rijnmond
  • Arbeidsovereenkomst of verklaring werkgeverKopie van huur- of koopcontract
  • Bewijs van schriftelijk contact met hulpverlening of (geestelijke) gezondheidszorg
  • Overzicht van schulden of bewijs van aanmelding bij schuldhulpverlening
  • Kopie van bankafschriften

Kosten

OmschrijvingKosten
Indienen verzoek briefadresgratis

2024, prijswijzigingen en typefouten voorbehouden.