Gehandicaptenparkeerkaart

Kunt u door ziekte, een beperking of handicap niet ver lopen en maakt u als bestuurder of passagier gebruik van een auto? Dan kunt u in aanmerking komen voor een gehandicaptenparkeerkaart. Met deze kaart mag u op gehandicaptenparkeerplaatsen parkeren, dichtbij voorzieningen.   

Hoe werkt het?

  • De parkeerkaart is voor persoonlijk gebruik en staat op uw naam.
  • De parkeerkaart staat niet op kenteken. U kunt de kaart voor elke auto gebruiken.
  • De parkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig.
  • De parkeerplaatsen waar u mag parkeren worden aangegeven met een verkeersbord.

Voorwaarden

  • Bij een eerste aanvraag vragen we mogelijk een medisch advies op. Dit bedrag moet vooraf betaald worden.
  • Dit bedrag krijgt u niet terug als u geen gehandicaptenparkeerkaart krijgt.
  • De kaart is maximaal 5 jaar geldig.
  • Bij verlenging is een medisch advies meestal niet nodig, bijvoorbeeld bij een blijvende beperking.

U komt in aanmerking als:

Bestuurder

  • U heeft een geldig rijbewijs
  • U woont in de gemeente Voorne aan Zee
  • U kunt (ook met hulpmiddel) niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen

Passagier

  • U bent afhankelijk van hulp van deur tot deur 
  • Ook kinderen kunnen hiervoor in aanmerking komen

Let op: de kaart is persoonsgebonden en niet gekoppeld aan een kenteken. U kunt deze in verschillende auto’s gebruiken. 

Wat moet ik doen?

DigiDGehandicaptenparkeerkaart aanvragen

  1. Digitaal met DigiD
    U kunt de gehandicaptenparkeerkaart online aanvragen via onderstaande knop. U logt dan in met uw DigiD. U betaald de aanvraagkosten en dit bedrag krijgt u niet terug als u geen gehandicaptenparkeerkaart krijgt.
  2. Op papier/papieren aanvraag 
    Haal een aanvraagformulier op bij het klantcontactcentrum. Lever het volledig ingevulde formulier in op ons bezoekadres in Hellevoetsluis. U betaalt hier ook meteen de aanvraagkosten. Dit bedrag krijgt u niet terug als u geen gehandicaptenparkeerkaart krijgt.

    Heeft u hulp nodig met digitale zaken? Neem dan contact op met het Informatiepunt Digitale Overheid

    Let op: Vraag een verlenging maximaal 8 weken voor de vervaldatum aan.

Wat heb ik nodig?

Bij het ophalen van de gehandicaptenparkeerkaart neemt u mee:

  • De Beschikkingsbrief (de officiële brief waarin staat of u de gehandicaptenkaart krijgt)
  • Een geldig identiteitsbewijs van de aanvrager.
  • Geldig rijbewijs (voor bestuurderskaart)
  • Een recente pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen

Kosten

OmschrijvingKosten
Gehandicaptenparkeerkaart, aanvragen kaart€ 38,00
Medisch advies gehandicaptenparkeerkaart€ 245,50

Prijswijzigingen en typefouten voorbehouden.

Bijzondere bijstand (bijdragen in de kosten)

Heeft u een laag inkomen? Dan kunt u mogelijk een vergoeding aanvragen voor de kosten medisch advies. Lees meer over deze mogelijkheid op de pagina bijzondere bijstand en minimaregelingen.

Let op: De aanvraag bijzondere bijstand kan 8 weken duren.