Gehandicaptenparkeerkaart
Kunt u door ziekte, een beperking of handicap niet ver lopen en maakt u als bestuurder of passagier gebruik van een auto? Dan kunt u in aanmerking komen voor een gehandicaptenparkeerkaart. Met deze kaart mag u op gehandicaptenparkeerplaatsen parkeren, dichtbij voorzieningen.
Hoe werkt het?
- De parkeerkaart is voor persoonlijk gebruik en staat op uw naam.
- De parkeerkaart staat niet op kenteken. U kunt de kaart voor elke auto gebruiken.
- De parkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig.
- De parkeerplaatsen waar u mag parkeren worden aangegeven met een verkeersbord.
Voorwaarden
- Bij een eerste aanvraag vragen we mogelijk een medisch advies op. Dit bedrag moet vooraf betaald worden.
- Dit bedrag krijgt u niet terug als u geen gehandicaptenparkeerkaart krijgt.
- De kaart is maximaal 5 jaar geldig.
- Bij verlenging is een medisch advies meestal niet nodig, bijvoorbeeld bij een blijvende beperking.
U komt in aanmerking als:
Bestuurder
- U heeft een geldig rijbewijs
- U woont in de gemeente Voorne aan Zee
- U kunt (ook met hulpmiddel) niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen
Passagier
- U bent afhankelijk van hulp van deur tot deur
- Ook kinderen kunnen hiervoor in aanmerking komen
Let op: de kaart is persoonsgebonden en niet gekoppeld aan een kenteken. U kunt deze in verschillende auto’s gebruiken.
Wat moet ik doen?
Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen
- Digitaal met DigiD
U kunt de gehandicaptenparkeerkaart online aanvragen via onderstaande knop. U logt dan in met uw DigiD. U betaald de aanvraagkosten en dit bedrag krijgt u niet terug als u geen gehandicaptenparkeerkaart krijgt. - Op papier/papieren aanvraag
Haal een aanvraagformulier op bij het klantcontactcentrum. Lever het volledig ingevulde formulier in op ons bezoekadres in Hellevoetsluis. U betaalt hier ook meteen de aanvraagkosten. Dit bedrag krijgt u niet terug als u geen gehandicaptenparkeerkaart krijgt.
Heeft u hulp nodig met digitale zaken? Neem dan contact op met het Informatiepunt Digitale Overheid.
Let op: Vraag een verlenging maximaal 8 weken voor de vervaldatum aan.
Wat heb ik nodig?
Bij het ophalen van de gehandicaptenparkeerkaart neemt u mee:
- De Beschikkingsbrief (de officiële brief waarin staat of u de gehandicaptenkaart krijgt)
- Een geldig identiteitsbewijs van de aanvrager.
- Geldig rijbewijs (voor bestuurderskaart)
- Een recente pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen.
Kosten
Omschrijving | Kosten |
---|---|
Gehandicaptenparkeerkaart, aanvragen kaart | € 38,00 |
Medisch advies gehandicaptenparkeerkaart | € 245,50 |
Prijswijzigingen en typefouten voorbehouden.
Bijzondere bijstand (bijdragen in de kosten)
Heeft u een laag inkomen? Dan kunt u mogelijk een vergoeding aanvragen voor de kosten medisch advies. Lees meer over deze mogelijkheid op de pagina bijzondere bijstand en minimaregelingen.
Let op: De aanvraag bijzondere bijstand kan 8 weken duren.