Klanttevredenheidsonderzoek: uitkomsten huurderstevredenheidsonderzoek

Het Woonbedrijf vindt klanttevredenheid erg belangrijk. Om inzicht te krijgen in hoe de huurders onze dienstverlening ervaren, hebben wij in samenwerking met Citiens een enquête opgesteld. Bij de nieuwsbrief van afgelopen mei hebben wij deze aan alle huurders toegestuurd. De enquête is door 25% van de huurders ingevuld en hier zijn wij natuurlijk erg blij mee.

In het onderzoek zijn de volgende onderdelen aan de orde gekomen en de uitkomsten lichten wij graag kort toe. Wenst u de gehele rapportage te ontvangen dan kunt u deze opvragen bij het Woonbedrijf via woonbedrijf@voorneaanzee.nl

  • Woning, woonomgeving en duurzaamheid
    De meeste huurders die de vragenlijst hebben ingevuld, zijn tevreden over hun huis en buurt. Beide krijgen een ruime voldoende. Toch zijn er ook specifieke dingen waar huurders minder tevreden over zijn. Zo vindt 4 van de 10 huurders dat de isolatie van hun huis niet goed genoeg is. Over de buurt zijn huurders vooral het minst tevreden over geluidsoverlast en het onderhoud van de tuinen. Wel zijn veel mensen blij dat zij zich thuis voelen in de buurt en dat ze goed contact hebben met hun buren.
    Veel huurders vinden het verduurzamen van de woningen door Het Woonbedrijf belangrijk. Zij zouden vooral graag vloerisolatie, spouwmuur isolatie, dubbelglas / HR++ glas en dakisolatie zien. 
  • Dienstverlening
    Twee derde van de huurders die de vragenlijst hebben ingevuld, had in de afgelopen maanden contact met het Woonbedrijf. De meeste huurders waren tevreden over dit contact. 
    Bijna twee derde gaf aan (heel) tevreden te zijn. Het contact was meestal telefonisch, of omdat een medewerker van het Woonbedrijf langs kwam. Daarnaast is ook twee derde van de invullers positief over hoe het Woonbedrijf hen op de hoogte houdt. De huurders hebben aangegeven dat zij graag op de hoogte blijven via de post, zoals dat nu ook gebeurt. 
  • Participatie 
    Vier op de tien huurders die de vragenlijst hebben ingevuld worden graag door het Woonbedrijf betrokken. Een kwart van de invullers vindt dat zij nu al voldoende bij het Woonbedrijf betrokken worden. Op de vraag waar de huurders graag bij betrokken willen worden komen onderhoud aan de woning en de toekomstplannen van het Woonbedrijf het meeste naar voren.

Speerpunten

Het Woonbedrijf vindt het fijn om te zien dat de huurders die de vragenlijst hebben ingevuld over het algemeen erg tevreden zijn. En met de punten die minder goed scoren zijn wij al bezig of gaan wij aan de slag.

Het Woonbedrijf werkt bijvoorbeeld hard om te voldoen aan de verduurzamingseisen voor de woningen. Wij lopen zelfs voor op de gestelde doelen. Een gecertificeerd adviseur beheert de energielabels van de huurwoningen van het Woonbedrijf. Zij hebben onderzocht hoe het Woonbedrijf de energiezuinigheid van alle woningen kan verbeteren. 
Hierna is het Woonbedrijf aan de slag gegaan. Het Woonbedrijf is gestart met de huizen die ouder en minder energiezuinig zijn. 
Het Woonbedrijf gaat de duurzaamheidseisen voor de woningen ruimschoots halen. Dit is goed nieuws voor de bewoners, omdat het wooncomfort toeneemt en de energiekosten dalen.

Daarnaast zijn de woonconsulenten bezig om het tuinonderhoud in de verschillende wijken in kaart te brengen en huurders hierover aan te spreken of van informatie te voorzien.

Verder kan het voor komen dat huurders geluidsoverlast ervaren. Dit kan erg vervelend zijn. Soms is deze overlast onrechtmatig, maar niet altijd. Op onze website burenoverlast kunt u lezen wat u kunt doen bij overlast.