Verkiezingen, Wat heb ik nodig?
Wat heb ik nodig om te stemmen?
Om te kunnen stemmen heeft u een stempas en een identiteitsbewijs nodig. Uw identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn.
U ontvangt uw stempas thuis
U krijgt uw persoonlijke stempas thuisgestuurd. De stempassen worden uiterlijk woensdag 15 oktober 2025 bij u bezorgd. Echter ontvangt niet iedereen een stempas voor deze verkiezingen. Voor de verkiezing voor de Tweede Kamer gelden de volgende voorwaarden:
- Kiezers moeten 18 jaar of ouder zijn op de dag van de verkiezing;
- Kiezers moeten niet uitgesloten zijn van het kiesrecht;
- Kiezers hebben de Nederlandse nationaliteit;
Uw stempas heeft een uniek nummer. De stempas is voor het stembureau het bewijs dat u nog niet bij een ander stembureau heeft gestemd. Op uw stempas staat het adres van het stemlokaal. Als u in een andere gemeente wilt stemmen, kunt u een kiezerspas aanvragen.
Stempas niet ontvangen of kwijt?
Zonder uw stempas kunt u uw stem niet uitbrengen. Het is mogelijk om een nieuwe stempas aan te vragen. U kunt op 2 manieren een nieuwe stempas aanvragen.
Schriftelijk
Schriftelijk kan dit tot uiterlijk vrijdag 24 oktober tot 17.00 uur. Bij de aanvraag moet een kopie van een geldig legitimatiebewijs worden bijgevoegd. Het aanvraagformulier kunt u via de website van Rijksoverheid downloaden. Let op dat u tijdig aanvraagt, de postbezorging kan langer dan normaal duren.
Het schriftelijke verzoek moet uiterlijk vrijdag 24 oktober om 17.00 uur binnen zijn bij de gemeente. U kunt het formulier ook afgeven bij de receptie op onze kantoren in Brielle, Hellevoetsluis of Rockanje. Adressen en openingstijden:
- Brielle, Slagveld 36 maandag t/m vrijdag 08.00-12.00 uur
- Hellevoetsluis, Oostzanddijk 26 maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 en donderdagavond van 18.00-19.30 uur
- Rockanje, Raadhuislaan 6, maandag t/m vrijdag 08.00-12.00 uur
Daarnaast kunt u vanaf 16 oktober ook uw nieuwe stempas digitaal aanvragen. Nadat u het online formulier hebt ingevuld wordt de nieuwe stempas naar u opgestuurd.
Persoonlijk
Wilt u liever persoonlijk langskomen, dan kan dat tot uiterlijk dinsdag 28 oktober tot 12.00 uur. U kunt zonder afspraak langskomen bij afdeling Burgerzaken in het gemeentehuis in Hellevoetsluis om een nieuwe stempas aan te vragen. Neem naar deze afspraak een geldig identiteitsbewijs mee.
Adres en openingstijden
Afdeling Burgerzaken Voorne aan Zee, Oostzanddijk 26, Hellevoetsluis.
- Maandag tot en met woensdag van 08.30 tot 16.00 uur
- Donderdag van 8.30 tot 17.00 en van 18.00 tot 19.30 uur
- Vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur
Vindt u uw oude stempas terug na het aanvragen van een vervangende stempas? Dan kunt u met de oude stempas niet meer stemmen. Let op: op 29 oktober 2025 kan geen nieuwe stempas meer worden verstrekt. Zonder stempas mag u niet stemmen.
Stemmen met een verlopen paspoort of identiteitsbewijs
Uw identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn. Bij ‘geldig tot’ moet 30 oktober 2020 staan of een datum daarna.
Heeft u geen identiteitsbewijs of is dit meer dan 5 jaar verlopen? En kunt u niet meer op tijd een nieuw identiteitsbewijs aanvragen? Dan kunt u iemand anders vragen om voor u te stemmen met een schriftelijke volmacht.
Identiteitsbewijs gestolen of kwijt
Is uw identiteitsbewijs gestolen of bent u het kwijt? Met een verklaring van vermissing, afgegeven door de gemeente, kunt u toch stemmen. Neem dan ook een pasje met uw foto mee. Bijvoorbeeld een gepersonaliseerde OV-chipkaart.
Bent u onlangs verhuisd?
Het adres waarop u op de dag van kandidaatstelling officieel staat ingeschreven, bepaalt in welke gemeente u kunt stemmen. Bij deze Tweede Kamerverkiezing is de dag van kandidaatstelling 15 september 2025. Op het adres waar u dan staat ingeschreven, wordt ook uw stempas bezorgd. Wilt u in uw nieuwe gemeente stemmen? Vraag dan een kiezerspas aan.