Verslag bewonersbijeenkomst Noordweg – donderdag 10 april 2025

Op donderdag 10 april is er van 19.00 tot 21.00 uur een bewonersbijeenkomst georganiseerd over het plan om aan de Noordweg 16 een duurzame opvanglocatie voor Oekraïners te maken, en huisvesting voor starters en spoedzoekers (= spoor 1).

De bijeenkomst had als doel om omwonenden op de hoogte te brengen hoe het ervoor staat met het plan. Ze konden ook vragen stellen en hun ideeën of zorgen delen. Er is bewust gekozen voor een open en toegankelijk opzet in de vorm van een informatiemarkt. Dit betekent dat iedereen rustig zelf kon rondlopen en praten met mensen van de gemeente en andere organisaties.

In de ruimte stonden statafels. Bij elke tafel stonden medewerkers van de gemeente of projectpartners. Omwonenden konden vrij rondlopen en hun vragen of zorgen kwijt aan de medewerkers.

Aanwezige disciplines

  • Programmamanager en projectsecretaris Oekraïense ontheemden: inhoudelijk toelichting op het (verblijfs)proces en aanpak t.o.v. de huisvesting van deze doelgroep.
  • Afdeling Communicatie: uitleg over de wijze van informeren en participatie.
  • Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling: beantwoording van vragen over vergunningen, het bestemmingsplan en ruimtelijke procedures.
  • Woonbedrijf: informatie over de plannen voor het paviljoen bedoeld voor starters.
  • Leefgeldconsulent Oekraïne: toelichting op de begeleiding en leefondersteuning van Oekraïense bewoners.
  • Projectleider en aannemer: gaven inzicht in de renovatieplanning, uitvoering en het resultaat.

Tijdens de avond zijn bezoekers ook door één van de paviljoens rondgeleid door de leefgeldconsulent. Aan deze rondleiding namen ongeveer tien personen deel.

Inbreng van omwoners

Er zijn meerdere gesprekken gevoerd aan de statafels. Uit deze gesprekken blijkt dat bewoners betrokken zijn en meedenken, maar ook dat ze graag duidelijkheid willen. Ze willen weten hoe de locatie op korte termijn gebruikt wordt en wat er op lange termijn gaat gebeuren.

Veelgestelde vragen en antwoorden

  • Doelgroep en samenstelling: Hoe ziet de samenstelling van de populatie eruit? Hoe groot is de groep? 
    In de twee paviljoens zullen 85 Oekraïense ontheemden worden gehuisvest.
  • Tijdelijkheid: Hoe lang blijven de Oekraïense ontheemden op deze locatie? Hoe ziet het verblijfsproces eruit als de oorlog eindigt?
    Zolang de oorlog in Oekraïne voortduurt, mogen de ontheemden hier blijven op basis van Europese afspraken. Als de situatie verandert, bepaalt de Rijksoverheid het vervolg, en worden betrokkenen daar over geïnformeerd.
  • Toekomstige invulling: Wat gebeurt er met de paviljoens na vertrek van deze groep? Welke nieuwe doelgroepen komen in beeld? Hebben omwonenden daar dan nog inspraak over?
    Na vertrek van deze groep wordt bekeken wat de nieuwe bestemming van de paviljoens wordt. Bij eventuele nieuwe plannen worden omwonenden op tijd geïnformeerd en betrokken via de gebruikelijke ruimtelijke procedures.
  • Overlast tijdens verbouwing: wat kunnen bewoners verwachten aan geluidsoverlast of verkeersdrukte? Wanneer starten de werkzaamheden en hoe lang duren ze? 
    We verwachten dat de renovatiewerkzaamheden nauwelijks geluidsoverlast of extra verkeersdrukte veroorzaken, omdat de werkzaamheden voornamelijk binnen plaatsvinden.
  • GGZ – Problematiek: Worden er ook mensen met psychische problemen gehuisvest? Wat betekent dit voor de leefbaarheid? 
    Er worden geen personen gehuisvest met psychische problemen.
  • Huidige bewoners: Wat is hun toekomstperspectief? Indien ze wegmoeten, hoe en wanneer worden ze geïnformeerd? 
    Met de huidige tijdelijke bewoners is afgesproken dat zij mogen blijven in het hoofdgebouw aan de voorzijde.
  • Veiligheid en toezicht: Wordt er gezorgd voor sociale controle, begeleiding of beveiliging op en rond de locatie? 
    Overdag is er locatiemanagement aanwezig voor vragen van Oekraïense ontheemden en omwonenden. In de avonduren is er geen beveiliging aanwezig.

Bewoners gaven aan dat zij zich deels zorgen maken over de impact van de nieuwe bewoners op de omgeving en het tijdelijke karakter van de opvang. Tegelijkertijd is er ook begrip voor de situatie van de Oekraïense ontheemden. De wens tot meer betrokkenheid en communicatie is door sommige bezoekers nadrukkelijk naar voren gebracht.

Participatie en respons

Tijdens de avond zijn twee formulieren verspreid: 

  • Contactformulier (voor wie wil meedenken of betrokken wil blijven)
  • Respons: 4 formulieren ingevuld
  • Korte vragenlijst over de bijeenkomst
  • Respons: 5 formulieren ingevuld

De uitkomsten van deze formulieren worden verwerkt en benut voor de verdere participatie en communicatie. 

Waardering en sfeer

De bijeenkomst verliep overwegend positief en constructief. De informatiemarkt bood een laagdrempelige manier om informatie te delen, en de rondleiding werd goed ontvangen, waardoor bezoekers een duidelijker beeld kregen van de binnenzijde van de paviljoens.

Vervolgacties

Op basis van de bijeenkomst zijn de volgende acties voorzien: 

  • Terugkoppeling via een verslag: Dit verslag wordt verspreid onder aanwezigen en omwonenden en het wordt gepubliceerd op de website van de gemeente op de pagina over de Noordweg.
  • Vervolgparticipatie: op basis van de ingevulde contactformulieren wordt een groep bewoners betrokken bij vervolgstappen (klankbord)
  • Actualisatie projectinformatie: Er wordt gezorgd voor up-to-date informatie over de renovatie en het intrekken van de groep bewoners.