Nieuwsbrief woonbedrijf april 2025
Voor u ligt de tweede nieuwsbrief van 2025. Met de nieuwsbrieven willen wij u op de hoogte houden van een aantal lopende zaken en andere weetjes.
Bij deze nieuwsbrief treft u ook een klanttevredenheidsonderzoek aan. U helpt ons onze dienstverlening nog meer te verbeteren door deze enquête in te vullen.
Bezoek- en contactgegevens
Wij willen u er graag op wijzen dat Woonbedrijf Voorne aan Zee twee bezoeklocaties heeft. U kunt ons vinden in het Gemeentehuis Voorne aan Zee aan de Oostzanddijk 26 te Hellevoetsluis en op de locatie
Pinnepot aan de Langeweg 34 te Oostvoorne. Let op: Wilt u bij ons langskomen? Dit kan alleen als u hiervoor een afspraak heeft gemaakt. Graag verwijzen wij u ook naar onze website. U kunt meer informatie vinden op: www.voorneaanzee.nl/woonbedrijf
Storingen, reparatie en onderhoud
Storingen en meldingen voor reparatie en onderhoud kunt u nog steeds op dezelfde manier aan ons doorgeven. U kunt op werkdagen telefonisch contact opnemen met de opzichter tussen 08.00 en 09.30 uur via telefoonnummer 0181 40 80 52 of via woonbedrijf@voorneaanzee.nl. Buiten kantoortijden zijn onze opzichters bereikbaar voor spoedgevallen op 0181 40 80 52.
Welkom in ons team
In verband met een interne wisseling binnen team Woonbedrijf hadden wij een vacature voor een servicemedewerker. Wij zijn verheugd om jullie voor te stellen aan Mick van Wingerden, die per 1 maart ons team is komen versterken. Mick is samen met zijn collega Ferry verantwoordelijk voor het uitvoeren van service- en onderhoudswerkzaamheden aan onze woningen. Het kan dus zomaar zijn dat u Mick binnenkort tegenkomt in de wijk.
Wij wensen Mick heel veel plezier!
Projecten
Vervangen van daken
In januari is begonnen met het isoleren en vervangen van de dakpannen aan de Koekoekslaan in Oostvoorne. Bij deze werkzaamheden worden alle dakramen vervangen en krijgen de bewoners de keuze om zonnepanelen aan te laten brengen.
De verduurzamingswerkzaamheden aan de daken van de woningen aan de Koekoekslaan in Oostvoorne zijn inmiddels afgerond.
Op 17 februari werden de bewoners van het complex aan de Frambozenstraat/Moerbeistraat in Rockanje geïnformeerd over de werkzaamheden. Momenteel worden de daken van deze woningen verduurzaamd. Vervolgens zullen ook de woningen aan de Wielewaal worden aangepakt. De bewoners worden tijdig geïnformeerd via een voorlichtingsavond.

Schilderwerk en onderhoud
Ook dit jaar staat er schilderwerk op de agenda voor meerdere woningen in Brielle, Oostvoorne en Rockanje. In sommige woningen is er nog enkel glas aanwezig, dat we gelijktijdig zullen vervangen door dubbelglas. Schilder- en onderhoudsbedrijf Van Lochem zal zowel het schilderwerk als de vervanging van het glas verzorgen. De werkzaamheden starten in juli. Ongeveer 14 dagen van tevoren worden de bewoners van de woningen geïnformeerd wanneer de schilder langs zal komen.
Het betreft de volgende adressen:
Rockanje: W. de Waalstraat, Prinsenpad en Baljuwlaan.
Oostvoorne: Brielseweg 89-111, Bethlehemweg (bergingen).
Brielle: Vrouwenhoflaan, Langestraat 54-64, Molenstraat, Commandeursstraat en Clarissestraat.
Planmatig onderhoud
Ieder huis heeft onderhoud nodig. Met grote en kleine reparaties zorgt het Woonbedrijf ervoor dat uw huis in goede staat blijft. Elk jaar geven wij delen van onze woningen een onderhoudsbeurt. Dat kan schilderwerk zijn of schoonmaakwerk.
Maar soms vervangen wij ook kozijnen, voegwerk of installaties in de woning. Wij noemen dit planmatig onderhoud. Op onze website kunt u het overzicht met gepland onderhoud voor 2025 terugvinden op de pagina Planmatig onderhoud.
Mededeling voor huurders met zonnepanelen
Binnenkort worden de zonnepanelen op de woningen gereinigd. Deze reiniging is onderdeel van het periodieke onderhoud dat het Woonbedrijf laat uitvoeren voor woningen die zijn voorzien van zonnepanelen.
Waarom reinigen we de zonnepanelen?
Na verloop van tijd kunnen zonnepanelen vervuild raken door stof, bladeren, vogelpoep of ander vuil. Dit heeft een negatief effect op het rendement, de panelen kunnen minder zonlicht opnemen en wekken daardoor minder stroom op. Een regelmatige reiniging zorgt ervoor dat ze optimaal blijven presteren, zodat u zoveel mogelijk profiteert van de zonne-energie.
De werkzaamheden worden uitgevoerd door een gespecialiseerd bedrijf. U hoeft hiervoor niets te doen en de reiniging gebeurt op een veilige en milieuvriendelijke manier. Uiteraard proberen we de overlast tot een minimum te beperken. Huurders met zonnepanelen ontvangen nog een aparte aankondiging zodra de exacte datum bekend is.
Klanttevredenheids-onderzoek
Het Woonbedrijf vraagt u om mee te doen aan ons klanttevredenheidsonderzoek. Het Woonbedrijf vindt de klanttevredenheid erg belangrijk. Om inzicht te krijgen in hoe de huurders onze dienstverlening ervaren, hebben wij een enquête laten opstellen door Citisens. Door het uitvoeren van dit klanttevredenheidsonderzoek kunnen wij vaststellen hoe tevreden u bent en op welke aspecten wij misschien wel kunnen verbeteren.
In het onderzoek zullen de volgende onderdelen aan de orde komen:
- Woning, woonomgeving en duurzaamheid
- Dienstverlening
- Participatie
Het Woonbedrijf vindt uw mening erg waardevol en daarom vragen wij u de enquête in te vullen.
Dit kan door het bijgevoegde enquêteformulier in te vullen en aan ons terug te sturen met de hierbij gevoegde retourenveloppe. U mag het ondertekende formulier ook inscannen en per e-mail versturen naar woonbedrijf@voorneaanzee.nl. Als uw e-mailadres bij ons bekend is dan ontvangt u de uitnodiging ook per e-mail en dan kunt u de vragenlijst via die manier invullen.
Huurkrant
Huurverhoging 2025
Ieder jaar in juli mogen woningcorporaties de huurprijs aanpassen. Dat heeft de overheid zo bepaald. De overheid stelt vast hoeveel de huurprijs maximaal mag stijgen. U heeft hier inmiddels een brief over ontvangen.
Meer weten over de huurverhoging 2025?
Hoe ziet de (inkomensafhankelijke) huurverhoging er in 2025 uit? Hoe kunt u huurtoeslag aanvragen of bezwaar maken? In de huurkrant vindt u de laatste informatie. Wilt u de huurkrant ontvangen neem dan contact met ons op en dan sturen wij u een exemplaar toe. Wij zijn bereikbaar via 14 0181 of via woonbedrijf@voorneaanzee.nl.
Kabinetsplannen voorjaarsnota huurbevriezing
Het kabinet heeft in de voorjaarsnota een voorstel gedaan tot bevriezen van de huren voor 2025 en 2026. Dit voorstel moet nog door de 2e en 1e kamer goedgekeurd worden voordat dit definitief is. Er zijn al een hoop bezwaren aangedragen, waardoor de kans bestaat dat dit niet definitief wordt.
Mocht het voorstel van het kabinet wel definitief worden, dan ontvangt u uiteraard een correctie van het Woonbedrijf. Zodra er meer informatie bekend is dan informeren wij u hier natuurlijk over.
Heeft u betalingsproblemen?
Neem dan altijd contact met ons op. Dan zoeken we samen naar een oplossing. Bel ons via 14 0181 en vraag naar de incassomedewerkster van team Woonbedrijf.
Spreekuren
Het Woonbedrijf streeft naar een zo goed mogelijke dienstverlening. Wij willen nog meer zichtbaar zijn in onze wijken en dus voor u als huurder. Daarom organiseren wij twee wekelijks een inloopspreekuur. Tijdens dit inloopspreekuur staan de woonconsulenten voor u klaar om uw vragen over verhuur te beantwoorden. De nadruk ligt hierbij op algemene vragen over verhuur en wonen, dus niet specifiek gericht op burenoverlast of vragen over onderhoud. Voor storingen en meldingen voor reparatie en onderhoud kunt u contact opnemen met onze opzichters (zie pagina 1 van de nieuwsbrief).
Heeft u een vraag voor de woonconsulent dan nodigen wij u graag uit om langs te komen bij het inloopspreekuur.
Het eerstvolgende inloopspreekuur vindt plaats op 13 mei 13.30 tot 15.30 uur (locatie De Merel). De overige data kunt u vinden op de website contact woonbedrijf.
Wij maken graag van de gelegenheid gebruik om u alvast te informeren over de voortgang van de spreekuren. Vanaf juli 2025 vinden de inloopspreekuren alleen nog plaats bij locatie De Man in Oostvoorne.
Het is lente!
In de tuin aan de slag!
Een nette tuin is fijn voor u en uw buurt. Een goed onderhouden tuin geeft de woning en de buurt een prettige uitstraling en is een mooi visitekaartje. Zorgt u dit voorjaar en deze zomer ook voor een opgeruimde tuin!
We hebben al een aantal mooie zonnige dagen achter de rug. De dagen worden langer, er wordt (uitvoerig) geklust, de barbecue wordt weer uit de schuur gehaald en mensen zijn langer buiten aan het genieten, dit vaak gepaard met een achtergrondmuziekje. Heel gezellig, maar probeer hierbij ook rekening te houden met elkaar. Geeft u bijvoorbeeld een feestje? Laat het de buren even weten. Dit kan onderlinge irritatie voorkomen.
Blog
Tip en informatie gerelateerd aan wonen in het prachtige Voorne aan Zee!
Zonnepanelen
U heeft misschien gemerkt dat er de laatste tijd negatieve berichten zijn over zonnepanelen in de media. Dit komt door de veranderingen in regels over hoe mensen geld krijgen voor stroom die ze terug leveren aan het net, de zogenaamde salderingsregeling. Hierdoor maken veel mensen zich zorgen over hun zonnepanelen.
Er is ook veel onduidelijkheid over de nieuwe wetten die hiermee te maken hebben. Het Woonbedrijf is momenteel nog niet in staat om aan te geven hoe wij met eventuele wetswijzigingen zullen omgaan.
Wel staat vast dat u met zonnepanelen nu nog steeds voordeliger uit bent dan zonder. Mocht de regelgeving veranderen en dit voor u extra kosten met zich meebrengen, dan zullen wij ons beleid daarop aanpassen.
Het Woonbedrijf plaatst nog steeds zonnepanelen.
U kunt nog steeds een aanbod voor zonnepanelen van ons ontvangen. Hieronder leest u hoe dat werkt.
Met de groene stroom die via zonnepanelen wordt opgewekt, draagt u bij aan een duurzame toekomst én u op uw energierekening.
Woonbedrijf Voorne aan Zee verzorgt de aanschaf en het onderhoud van de zonnepanelen op uw woning. Daar staat tegenover dat uw huurkosten stijgen. Voor de zonnepanelen betaalt u een vast bedrag per maand bovenop uw bestaande huur. Deze vaste component is geen onderdeel van de jaarlijkse huurverhoging; dus over 20 jaar betaald betaalt u nog steeds hetzelfde bedrag voor de zonnepanelen.
Met zonnepanelen wekt u uw eigen stroom op. Voor elke kilowattuur (kWh) die u zelf opwekt, hoeft u geen stroom te kopen van uw energiebedrijf. Als u de opgewekte stroom niet direct gebruikt, gaat deze terug naar het elektriciteitsnet. Zelfs als de salderingsregeling stopt, bespaart u nog steeds op uw energierekening.
Wat levert dat op?
De opbrengst van zonnepanelen hangt af van uw woning en uw situatie. De besparing op uw energierekening is altijd hoger dan de maandelijkse kosten voor de zonnepanelen. U gaat er dus financieel op vooruit!
Hieronder schetsen wij een voorbeeld bij 9 stuks zonnepanelen en het voor u verwachte voordeel per jaar:
Aantal te plaatsen zonnepanelen | 9 |
Schatting opgewekte elektriciteit per jaar | 2.952 kWh |
Schatting besparing energiekosten per jaar | € 590,40 |
Schatting gemiddelde besparing per maand | € 49,20 |
Voorstel huurverhoging per maand | € 23,09 |
Schatting van uw voordeel per jaar | € 313,32 |
Wat verandert er dan?
De salderingsregeling stopt in 2027. Dit betekent dat u vanaf dan een lagere vergoeding krijgt van uw energieleverancier voor stroom die u terug levert. Vanaf 2027 krijgt u daardoor minder voordeel dan nu, maar mét zonnepanelen bespaart u nog steeds meer op uw energiekosten dan zonder. Het Woonbedrijf verwacht dat uw jaarlijkse voordeel met de nu bekende voorwaarden vanaf 2027 gehalveerd wordt.
Het is belangrijk hoeveel zonnestroom u zelf gebruikt: hoe meer u zelf gebruikt, hoe voordeliger het is voor u. Gebruik daarom apparaten die veel energie gebruiken vooral als de zon veel schijnt.
Wij hopen met bovenstaande informatie wat duidelijkheid te hebben gegeven en de onrust wat weg neemt, maar heeft u toch nog vragen? Of wilt u een aanbod voor zonnepanelen ontvangen? Neemt u dan gerust contact met ons op via telefoonnummer 14 0181.
Tot slot
Wij streven ernaar om onze dienstverlening te behouden. Wij proberen u via deze nieuwsbrieven zo veel als mogelijk op de hoogte te houden maar heeft u vragen of opmerkingen twijfel dan niet om contact met ons op te nemen.